Веб портали, класификація і методи створення

CREATIVE
студія веб дизайну


Створення веб порталу

Web-портали і засоби їх створення

Як і засоби управління інформаційним наповненням сайтів, засоби створення порталів протягом останніх декількох років стали досить поширеними на ринку програмного забезпечення, оскільки ефективність і своєчасність використання інформації, що поступає від співробітників, партнерів і клієнтів, є одним з визначальних чинників успіху компанії на ринку.

 

Слід зазначити, що в даний час відбувається активний процес інтеграції внутрішніх інформаційних систем підприємств з додатками, що забезпечують взаємодію з клієнтами і партнерами, а також з Web-додатками, призначеними для відвідувачів Web-сайтів, і число пов'язаних з цим Internet-проектів стрімко росте. Іншими словами, багато компаній зараз активно створюють інфраструктуру, що дозволяє використовувати Internet не тільки як засіб комунікації, але і як один з основних інструментів ведення бізнесу. Створення подібної інфраструктури означає впровадження Internet-додатків, що дозволяють компанії надавати своїм клієнтам і співробітникам актуальну інформацію, а часто і прямий доступ до корпоративних інформаційних систем і іншим бизнес-приложениям, а також своєчасно обробляти відомості, що поступили від них (наприклад, замовлення або пропозиції). Для цієї мети нерідко застосовуються портальні технології, що дозволяють здійснити інтеграцію наявних додатків в рамках єдиного способу доступу до них. В даний час спостерігається стрімке зростання ринку цих технологій і продуктів, що реалізовують їх.

 

Класифікація порталів

За своєю суттю портал це Web-сайт, призначений для певної аудиторії (наприклад, клієнтів і співробітників компанії), здійснює аналіз, обробку і доставку інформації і надаючий доступ до різних сервісів на основі персоналізації користувачів за допомогою будь-якого пристрою, підключеного до Internet.
Класифікувати портали можна за різними ознаками, але найчастіше вдаються до класифікації за призначенням. В даний час за цією ознакою розрізняють три основні типи порталів:

1. Загальнодоступні, або горизонтальні, портали (звані іноді мегапорталами), такі як Yahoo!, Lycos, Excite, Rambler. Ці портали призначені для найширшої аудиторії, що відбивається на утриманні інформації, що надається ними, і послуг зазвичай вони носять загальний характер (наприклад, новини про політичні події і культурне життя, електронна пошта, новинні розсилки і т.д.). Сфера діяльності таких порталів перетинається з сферою діяльності засобів масової інформації, тому останнім часом спостерігаються процеси злиття загальнодоступних порталів і засобів масової інформації в рамках однієї компанії.
2. Вертикальні портали призначені для специфічних видів ринку і обслуговує аудиторію, що користується послугами цього ринку або що працює на нім. Прикладами таких порталів можуть служити додатки B2C (Business-to-consumer), наприклад туристичні агентства, що надають послуги з бронювання місць в готелях, замовленню і доставці квитків, доступу до карт і відомостей про автомобільні маршрути і т.п., або портали типа B2B (business-to-business), що дозволяють своїм клієнтам реалізовувати сумісні бізнес-операції (наприклад, вибирати постачальників і здійснювати закупівлю товарів, проводити аукціони і т.п.). Число подібних порталів останнім часом швидко росте, оскільки нові ринки товарів і послуг переміщаються в Internet.
3. Корпоративні портали призначені для співробітників, клієнтів і партнерів одного підприємства (іноді вони називаються B2E-порталы Business-to-employees). Користувачі такого порталу дістають доступ до призначених ним сервісів і додатків залежно від їх ролі і персонального профілю, і це найцікавіша категорія порталів в плані реалізації корпоративної інфраструктури і інтеграції додатків. Призначенням корпоративного порталу є надання зовнішнім і внутрішнім користувачам можливості персоніфікованого доступу до всіх корпоративних даних і додатків (включаючи неструктуровані і різнорідні дані), об'єднання ізольованих моделей бізнесу, інтеграція різних корпоративних додатків (зокрема додатків бізнес-партнерів), забезпечення повноцінного цілодобового доступу всіх користувачів (включаючи і мобільних приладів) до ресурсів компанії 24 години в добу незалежно від їх місця перебування.
У деяких публікаціях пропонується детальніша класифікація корпоративних порталів, що підрозділяє їх на портали, що представляють результати аналізу даних (Business intelligence portals), внутрішньокорпоративні интранет-портали (Business area portals), портали для організації групової роботи (Enterprise Collaborative Portals), портали, призначені для управління знаннями (Enterprise Knowledge Portals), так звані ролеві портали (Role portals), підтримуючі три бізнес-моделі B2E, B2C і B2B. Деякі джерела відносять до корпоративних порталів і сайти, засновані на засобах управління документами і інформаційним наповненням сайтів і призначені тільки для надання інформації різним групам відвідувачів.
Крім цього порталами іноді називають інші типи Web-додатків, що надають своїм користувачам ті або інші послуги через Internet, наприклад голосові портали, що дають право доступу до деяких послуг з телефонної лінії за допомогою голосових команд або команд, що посилаються з клавіатури телефону, або так звані персональні портали, що надають послуги персональних інформаційних менеджерів і електронної пошти.

Основні характеристики корпоративних порталів

Аналітична компанія Gartner Group в своїх дослідженнях сформулювала основні вимоги до корпоративних порталів, що характеризують перші два покоління цих продуктів. Згідно з цим дослідженням, перше покоління корпоративних порталів має наступні характеристики:
пошук і індексування широкого набору інформаційних репозитаріїв;
категоризація інформаційного наповнення;
управління інформаційним наповненням і його агрегація;
персоналізація;
високоефективна розробка додатків і можливості інтеграції з іншими додатками.
Для другого покоління корпоративних порталів, вживаних як складник електронного бізнесу, характерні:
надійне середовище реалізації додатків;
могутні і гнучкі інструменти розробки додатків;
широкі можливості в області інтеграції додатків;
відповідність вимогам до інформаційних систем масштабу підприємства;
підтримка інтеграції з іншими додатками і інформаційними системами партнерів;
підтримка мобільного/бездротового доступу до даних.

Портал – як структурна одиниця Internet.
Для початку необхідного з'ясувати, що ж є ПОРТАЛОМ.
ПОРТАЛ - це група Web-сторінок, що належать конкретній особі або організації і підтримуваних ними. Іншими словами, ПОРТАЛ - це Web-вузол, що надає початкову сторінку, що персоналізується. Протягом тривалого часу практично єдиними точками входу в Інтернет були добре відомі пошукові машини. Проте для більшості користувачів цього опинилося недостатньо, і тому народилася ідея Інтернет-порталу. По суті це декілька претензійно названа спроба зробити - ну якщо не головний, то хоч би зручніший вхід в "Павутину".У архітектурі (не комп'ютерній, а звичайній) порталом називають головний, парадний вхід в будівлю; найчастіше так говорять про вхід в готичний храм. Відомий, наприклад, як архітектурна класика портал кафедрального собору у Фрайбурзі (Німеччина).
Корпорації наввипередки почали створювати власні інформаційні портали. Менеджери ИТ покладають на цю технологію великі надії, і поки вона не дає їм приводів для розчарування.
Словосполучення "корпоративний інформаційний портал", що стало останнім часом дуже модним, означає ПЗ, що забезпечує доступ за допомогою браузера до широкого спектру джерел даних - електронної пошти, СУБД, систем аналізу інформації, Internet, реєстраційним журналам систем виставляння рахунків і автоматизації роботи відділів збуту і ін.
Простота ідеї корпоративного порталу брехлива - в цьому вона схожа з модною кілька років тому концепцією систем інформаційної підтримки керівника. По суті, корпоративні служби ІТ, що чесно відпрацьовують свої гроші, будують порталоподібні зовнішні інтерфейси для джерел даних вже багатьох років.
Зазвичай корпоративні портали привертають симпатії фахівців інформаційних технологій тим, що дозволяють "зробити нове обличчя" корпоративної інтрамережі, що стала з часом дуже захаращеною і сегментованою.
Фахівці підрозділів інформаційних технологій можуть настроювати корпоративні портали для доступу до змінних в реальному масштабі часу даним, до ключових показників діяльності компанії і джерел новин, а також доповнювати їх засобами пошуку і обробки запитів.Портал прагне стати місцем, яке можна бачити, коли запускається Internet-оглядач. Для цієї мети він пропонує такі безкоштовні послуги, як підібрані по особистому смаку теми новин або обліковий запис електронної пошти. Такий сайт є точкою входу користувачів в Web і привертає до себе велике їх число. Тому містити його виявляється украй вигідним - адже притока реклами величезна зважаючи на високу відвідуваність вузла.
Можливість пошуку по систематичному каталогу - це додатковий сервіс, який надає бібліотека, і його рівень знаходиться в прямій залежності від кваліфікації укладачів. Зазвичай читач починає розробку теми з вивчення каталогу, а потім вже накопичує необхідний набір бібліографічних посилань. Як бачите, ідея зовсім не нова, проте в додатку до Мережі вона виявилася дуже плідною. В підтвердження приведемо відомий факт: за перші чотири місяці існування порталу Yahoo! (з червня по вересень 1996 року) спостерігалося більш ніж 50%-ный зростання числа відвідин цього Web-вузла. Новий сервіс виявився затребуваним для певного типу інформації. Точно так, як і в традиційній бібліотеці, систематика Інтернет-порталу створюється бібліотечними працівниками. Відомо, що над створенням Yahoo! працюють декілька сотен чоловік.Достоїнства і недоліки обох способів очевидні, і їх немає чого обговорювати, але життя бібліотек довела необхідність тих і інших.

Які ще послуги надає портал?
Служби новин. Зазвичай є національними або міжнародними і містять все, що можна знайти в газетах: місцеві, державні і міжнародні новини, повідомлення про погоду, біржові котирування, результати спортивних змагань.
Електронна пошта. Можливість отримання власної адреси електронної пошти (e-mail).
Домашня сторінка. Надана можливість відобразити своє коротке резюме, включаючи фотографію.
Кімнати чату.
Дошки повідомлень. Є внутрішньою версією тематичних конференцій порталу.
Кімнати ігор. Асортимент ігор міняється при переході від одного порталу до іншого, але зазвичай на кожному з них є безліч карткових і настільних ігор, в які можна зіграти з іншими людьми, що підключилися до порталу.
Інвестиційні інструменти. До них відносяться біржові котирування, засоби відстежування вартості портфеля акцій, діаграми, аналітичні звіти, різноманітні відомості про компанії, дошки повідомлень, присвячені конкретним акціям.

Архітектура корпоративних порталів

Корпоративний портал є продукт або набір продуктів, що базується на певній інфраструктурі (що зазвичай включає як мінімум сервер додатків і сервер баз даних) і реалізовує описані вище функції.

У складі типового корпоративного порталу умовно можна виділити три основних функціональних шаруючи:

1. Шар базової інфраструктури, що відповідає за базові сервіси, такі як управління транзакціями, система безпеки, управління порталом і ін. Технічно він містить, як правило, сервер додатків, сервер баз даних і Web-сервер, або декілька подібних серверів.

2. Шар інтеграції додатків, що відповідає за взаємодію порталу зі всіма додатками, що існують в компанії, такими як СУБД, CRM- і ERP-системи, успадковані додатки і ін.

3. Шар інтерфейсів, що включає засоби управління інформаційним наповненням (докладніше про ці засоби можна прочитати в статті «Управління інформаційним наповненням Web-сайтів», опублікованою в цьому номері нашого журналу), інтерфейси для обміну даними з інформаційними системами бізнес-партнерів, засоби для роботи з мобільними і бездротовими пристроями і ін. До цього ж шару відносяться візуальні і невізуальні компоненти порталів, звані зазвичай портлетами, але що іноді мають і інші назви (Pagelets, Gadgets, iViews і т.д.).

Як правило, портали володіють відкритою архітектурою, що дозволяє розширювати їх функціональність за рахунок додавання сторонніх додатків або додаткових компонентів. Відзначимо, що найчастіше такими компонентами виявляються засоби управління інформаційним наповненням, тому зазвичай такі засоби випускаються виробниками порталів або просто входять до складу останніх.

Структура порталу.

Функціональну архітектуру порталу можна представити так, як це зроблено на малюнку. Портал забезпечує доступ до інформаційних джерел різного роду, індексуючи їх і накопичуючи свою власну базу метаданих. З погляду користувача, можливі два варіанти роботи, і один з них припускає індивідуальну настройку відповідно до його запитів.

Структура порталу

Рис 2. Логічна структура порталу.

Функціональна архітектура підтримується логічною, яка може включати наступний набір компонентів.
Клієнт. Це звичайний навігатор, що забезпечує користувачеві доступ до сторінок у форматі, наприклад, HTML. Принципове те, що домашня сторінка може бути адаптована до потреб певного користувача, тобто налаштована на отримання того типу звітів, документів і інших даних, які представляють для нього інтерес і на отримання яких він авторизований. Крім заданої систематики сторінка може включати механізм пошуку за ключовими словами і інші традиційні інструменти навігатора.
Забезпечення безпеки доступу через інтернет. Ця частина порталу включає звичайні для захисних екранів засобу кодування, аутентифікації і управління сесіями.
Репозиторій. Одна з найважливіших частин корпоративного порталу: у репозиторії зберігаються метадані про інформаційні об'єкти, користувачів, робочі групи і інформаційні канали. Метадані, що відносяться до об'єкту, указують його тип, розділ, до якого він належить, формат зберігання, місцеположення.
Підсистема публікації і підписки. Ця частина порталу дає користувачам можливість публікувати власні документи і здійснювати підписку на існуючі джерела.
Механізм фільтрації даних. Цей механізм за заданими правилами фільтрує і сортує об'єкти, що поступають в репозиторій, за типом, формату або якимсь іншим ознакам. Він може направляти користувачеві інформацію про нові об'єкти і про зміни в що вже є, актуалізуючи доступні йому джерела.
Механізм аналізу бізнес - процесів. Ця частина порталу забезпечує підтримку аналізу даних засобами реляційних і багатовимірних OLAP і інших аналогічних систем.
Драйвери даних. Зв'язок з реляційними і багатовимірними СУБД, різного роду бібліотеками і іншими можливими джерелами інформації здійснюється набором драйверів.

Захист Web-порталу від інформаційних атак

В даний час в Росії, як і у всьому світі, має місце тенденція зростання практичного використання державними і комерційними організаціями публічних Web-порталів, підключених до мережі Інтернет. Портали цього типу можуть застосовуватися для вирішення найрізноманітніших завдань, таких, наприклад, як реклама в мережі Інтернет характеру діяльності компанії, організація Інтернет-торгівлі або ж забезпечення роботи системи «Клієнт-Банк». Цьому сприяє той факт, що на сьогоднішній день на вітчизняному ринку інформаційних технологій представлено декілька готових промислових рішень, на основі яких можлива побудова повнофункціональних Web-порталів. До таких рішень відноситься сімейство продуктів «Internet Information Services» компанії Microsoft, «Sun ONE Portal» компанії Sun Microsystems і «WebSphere» компанії IBM.

Типова архітектура Web-порталу, як правило, включає наступні основні компоненти:
публічні Web-сервери, які забезпечують доступ користувачів мережі Інтернет до інформаційних ресурсів порталу;
кэш-серверы, що забезпечують тимчасове зберігання копії ресурсів, до яких діставали доступ Інтернет-користувачі. При зверненні до ресурсів Web-порталу спочатку проводиться спроба витягання ресурсу з пам'яті кэша-серверов, і лише якщо ресурс там відсутній, то тоді запит передається публічним Web-серверам. Використання кэш-серверов дозволяє понизити навантаження на основні публічні сервери, а також зменшити час доступу користувачів до кэшированным ресурсів;
DNS-сервери, що забезпечують можливість перетворення символьних імен серверів Web-порталу у відповідні ним IP-адреси;
сервери додатків, на яких встановлено спеціалізоване програмне забезпечення, призначене для управління інформаційним вмістом Web-порталу;
сервери баз даних, які забезпечують централізоване зберігання інформаційних ресурсів Web-порталу;
комунікаційне устаткування, що забезпечує взаємодію між різними серверами Web-порталу.

Як правило, сервери Web-порталів розміщуються на території Інтернет-провайдерів, які мають можливість забезпечити необхідну смугу пропускання каналів, по яких сервери порталу підключаються до мережі Інтернет. Управління Web-порталом в цьому випадку здійснюється видалено через інтернет з автоматизованих робочих місць (АРМ) адміністраторів.

Враховуючи той факт, що ресурси публічного Web-порталу за визначенням відкриті будь-якому користувачеві мережі Інтернет, вони стають потенційною мішенню для атак порушників. Необхідно відзначити, що за останні декілька років спостерігається значне зростання інформаційних атак, основна частина яких направлена саме на загальнодоступні ресурси, до яких відносяться і Web-портали. Атаки порушників можуть бути направлені на порушення конфіденційності, цілісності або доступності інформаційних ресурсів, що зберігаються на серверах Web-порталу.

Для захисту Web-порталу найдоцільніше застосовувати комплексний підхід, що поєднує організаційні і технічні засоби захисту. Організаційні засоби захисту пов'язані з розробкою і впровадженням нормативно-правових документів, таких як політика і концепція забезпечення інформаційної безпеки Web-порталу, посадові інструкції по роботі персоналу з автоматизованою системою порталу і т.д. Технічні ж засоби захисту реалізуються за допомогою відповідних програмних, апаратних або програмно-апаратних засобів, які забезпечують виконання цілей і завдань, визначених у відповідних нормативно-правових документах. Використання комплексного підходу припускає об'єднання технічних засобів захисту Web-порталу в інтегрований комплекс, що включає підсистеми антивірусного захисту, контролю цілісності, розмежування доступу, виявлення вторгнень, аналізу захищеності, криптографічного захисту інформації, а також підсистему управління. Нижче приведений опис основних функціональних можливостей цих підсистем, а також особливостей їх застосування для захисту Web-порталу.

Чого чекати від порталів в майбутньому

В даний час портали за своєю суттю стають засобом об'єднання бизнес-процессов усередині підприємства з бизнес-процессами партнерів і клієнтів. Реально майбутні портали зможуть виконувати функцію інтеграції додатків і даних, що необхідне для успішної взаємодії з партнерами і клієнтами. Важливу роль у функціях порталів гратиме і підтримка мобільних пристроїв, що дозволяє користувачам замінити ними традиційні настільні комп'ютери і дістати можливість постійного доступу до сервісів, що надаються ними. Відзначимо також, що однією з основних тенденцій розвитку порталів є застосування в них засобів управління інформаційним наповненням, що дозволяє реалізувати в порталі функцію його агрегації.

У плані технологій слід чекати застосування в порталах можливостей що представляються сьогодні сучасними серверами додатків і СУБД, особливо підтримка таких технологій інтеграції додатків, як Web-сервіси XML. Крім того, можна, мабуть, сподіватися на появу індустріальних стандартів на компоненти порталів.

Декілька слів про ринок засобів створення порталів

Згідно недавнім дослідженням Gartner Group, цього року на ринку корпоративних порталів нарешті з'явилися лідери. До них відносяться SAP (після придбання компанії TopTier Software), IBM (після випуску WebSphere Portal Server і оголошення про те, що на нім будуть засновані всі портальні продукти IBM), Sun і Sybase. З претендентів на лідерство слід також відзначити CA, Oracle, Microsoft і PeopleSoft продукти цих компаній відносяться до якнайкращих пропозицій в області засобів управління порталами загального призначення.

Що стосується переваг потенційних споживачів засобів створення корпоративних порталів, явним лідером, згідно опитам різних аналітичних компаній, є Plumtree Portal